Memokort när jag känner att jag inte står ut mer och har stark ångest

Att säga till mig själv:

  • Inget är statiskt, allt förändras och det gäller även stark ångest. Den går över. Jag kan hantera detta genom att använda krislistan
  • Ångesten är inte farlig men det är däremot mina destruktiva metoder jag använder för att bli av med den
  • Stå ut! Det lättar, det går över!
  • Se det som ett experiment. Vad händer om jag går emot tvången? Vad händer om jag bara låter ångesten vara och inte agerar på dom tankar som dyker upp?
  • Jag måste göra allt jag kan för att inte hantera detta genom att ta för mycket tabletter och Theralen. Det är ingen lösning och det är riktigt farligt. Allt annat jag gör är bättre än att leka med döden på det viset.
Det kan låta omöjligt att ångesten kan man minska av att måla naglarna eller dansa lite hemma eller göra något praktiskt. Vad man gör är olika från person men det viktiga är att det ska vara något som distraherar en och flyttar fokuset från dom jobbiga tankarna och känslorna.

Krislista:

  • Ringa någon
  • Lyssna på musik
  • Lyssna på en pod
  • Dansa
  • Skriva
  • Pyssla med något 
  • Göra något med min hund
  • Umgås med någon
  • Planera något
  • Sortera saker
  • Rensa
  • Städa
  • Titta på bilder
  • Se på en serie/dokumentär
  • Läsa
  • Gå ut på en promenad
  • Måla naglarna
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Hej,
Har en fråga.
Känner du att du kan hantera livets up and downs bättre med normalvikt och att du ger kroppen den näring den behöver?

Menar typ saker som händer runt om. Folk som blir sjuka, krig, ovänskap etc.

Svar: Oj, vilken svår fråga! Jag vet inte, jag har inte tänkt på det faktiskt. I så fall tror jag mer det beror på allt det arbetet jag lagt ner på mig själv och att bygga upp en självkänsla och veta vad jag vill och inte och att tro på mig själv och att jag har rätt att tycka och tänka vad jag vill, jag behöver inte vara till lags, jag kan stå upp för mig själv, jag känner mig själv. Jag känner mig starkare och mer som en egen person som har rätt att vara som jag är, jag har rätt att vara annorlunda på vissa sätt. Jag vet vem jag är och vad jag tycker och tänker och jag är nöjd med det för det mesta.
lilliskutt.blogg.se

#2 - - Anonym:

Tänkte på dig senast i morse när jag hade en dispyt med mina föräldrar.
Jag har väldigt ont i kroppen, speciellt benen och på morgonen.
Mina föräldrar tror att alla mina krämpor är psykiska..och att jag är lat mer eller mindre.
Vilket gör mig väldigt ledsen. Det är som att de inte förstår eller vill minnas att jag varit döende i anorexi..
Vill lixom inte behöver övertyga nån om att jag mår dåligt:( Eller bli avfärdad som psykfall.

Svar: Usch vad jobbigt, det är aldrig kul att inte bli tagen på allvar :( Jag försöker ibland tänka att det kanske inte spelar någon roll vad andra tänker och tycker utan att det viktiga är att man själv vet det, respekterar sin kropps signaler och står upp för sig själv. Dom får tänka eller tycka vad dom vill, du vet sanningen och du ska göra det som är bäst för dig. Och om du försökt prata med dom och dom inte förstår och du sen inte orkar eller klarar något dom förväntar sig får det ligga hos dom att faktiskt acceptera att du inte vill, kan eller orkar det som dom förväntar sig. Du ska inte behöva förklara dig gång på gång varför det är som det är om dom ändå inte lyssnar. Kram
lilliskutt.blogg.se

#3 - - freja:

bra inlägg. Jag borde också göra upp en sådan lista. kram!

Svar: Ja det är väldigt bra att ha när ångesten kommer och man inte vet vart man ska ta vägen. Att distrahera sig med något och bryta tankarna och ångestpåslaget. Men det kan vara väldigt svårt att använda när ångesten är som högst men det är en träningssak. kram
lilliskutt.blogg.se

#4 - - Anonym:

Tycker det här var hjälpsamt, men samtidigt känns det som man i vissa fall bara 'skjuter fram' problemet, eller undviker känna de starka känslorna genom att bara använda sig av olika distraktioner. Eller hur tycker du?
Det är klart bra om man därmed inte agerar destruktivt, men om det handlar om ett problem eller en situation som måste på något sätt lösas, men man antingen vet inte hur man ska lösa det, eller om lösningen ligger hos andra, går inte ångesten över först situationen blir löst.

Känner att jag förklarar mig dåligt, men det jag undrar är hur man ska lyckas stå ut med hög ångest, när man själv inte har möjlighet eller makt att lösa en situation och måste vänta på att någon annan fattar ett beslut. Rätt jobbigt är det, att vara beroende av andra och inte veta när de kommer hinna agera.. Jag klarar inte av att stå ut med långa perioder av ovisshet, när man inte ens veta hur länge 'väntetiden' på något besked kommer bli - har du några tips?
Jag har så hög ångest att jag inte sover och lyckas inte riktigt distrahera mig heller; tankarna och oro bara snurrar i huvudet hela tiden, och jag hamnar bara i katastroftankar. Fast en bidragande faktor kan vara att jag också mår somatiskt mycket dåligt just nu..

Svar: I KBT använder man distraktion som ett sätt att bryta onda tankespiraler och destruktiva handlingar. Genom att göra något som inte har något med ångesten att göra säger man till kroppen att det är lugnt, det är ingen fara och att ångesten inte behövs. Om man agerar på tankarna som orsakar ångesten säger man till sig själv att ångesten är berättigad. Tiill exempel om man man väljer att hoppa över lunchen en dag för att man tänker att man blir tjock om man äter den, då kommer det i fortsättningen kännas som att det är omöjligt att äta lunch för att man fortfarande tror att man går upp i vikt av det eftersom man inte vågat prova och bryta dom tankarna man är rädd för. För att kunna ifrågasätta dom negativa föreställningar man har måste man exponera sig för dom. Då kan det vara bra att i samband med en exponering använda någon form av distraktion för att hantera situationen på ett konstruktivt sätt. Till exempel att man efter den jobbiga lunchen sätter sig och gör korsord, ser en serie, målar naglarna osv. Meningen med memokort och krislistor är att dom ska användas när man mår dåligt, i situationer som är jobbiga. MEN vet man att man ofta hamnar i ett visst mönster eller om det är något framöver man tycker känns jobbigt då ska man sätta sig och göra en problemlösning på det. Så distraktion= i jobbiga situationer, problemlösning= förebyggande inför svåra eller ångestladdade situationer. Kan skriva lite mer om problemlösning i ett inlägg.
lilliskutt.blogg.se

Upp