Distraktion eller problemlösning?

I KBT använder man distraktion som ett sätt att bryta onda tankespiraler och destruktiva handlingar. Genom att göra något som inte har något med ångesten att göra säger man till kroppen att det är lugnt, det är ingen fara och att ångesten inte behövs. Om man agerar på tankarna som orsakar ångesten säger man till sig själv att ångesten är berättigad.
 
Till exempel om man man väljer att hoppa över lunchen en dag för att man tänker att man blir tjock om man äter den, då kommer det i fortsättningen kännas som att det är omöjligt att äta lunch för att man fortfarande tror att man går upp i vikt av det eftersom man inte vågat prova och bryta dom tankarna man är rädd för.
 
För att kunna ifrågasätta dom negativa föreställningar man har måste man exponera sig för dom. Då kan det vara bra att i samband med en exponering använda någon form av distraktion för att hantera situationen på ett konstruktivt sätt. Till exempel att man efter den jobbiga lunchen sätter sig och gör korsord, ser en serie, målar naglarna osv.
 
Meningen med memokort och krislistor är att dom ska användas när man mår dåligt, i situationer som är jobbiga.
 
MEN vet man att man ofta hamnar i ett visst mönster eller om det är något framöver man tycker känns jobbigt då ska man sätta sig och göra en problemlösning på det. Så distraktion= i jobbiga situationer, problemlösning= förebyggande inför svåra eller ångestladdade situationer.
 
Pro-aktiv problemlösning är ett sätt att problemlösa inför något man tycker är svårt eller inte vet hur man ska hantera. 
 
Steg 1: Identifiera problemet, t.ex. att man är osäker på hur man ska agera i en viss situation, att man ska gå på restaurang, att man ska äta ett nytt mellanmål, att man ska laga mat som man inte ätit sen man var sjuk men som man saknar, att man ska på semester en hel vecka och inte har tillgång till kök och inte vet hur man ska hantera maten då eller något som inte alls har med mat att göra.
Steg 2: Specifiera problemet, kanske är det fler än ett problem så att man behöver göra mer än en problemlösning?
Steg 3: Kom på så många möjliga lösningar som möjligt, använd fantasin och ta med både dom lösningarna som hör till sjukdomen och sådana som känns svåra för att dom innebär ångest. Alla lösningar ska med för att man ska kunna göra en så bra bedömning och problemlösning som möjligt.
Steg 4: Gå igenom fördelar och nackdelar med varje lösning. Vilken lösning är realistisk att man klarar av? Vad är det friskaste att göra i den situationen? Vad är möjligt? Vad blir för svårt? Vad innebär att man backar ett steg i utvecklingen och vad innebär ett steg frammåt? Vad fungerar i just den situationen? Klarar man den lösningen på egen hand eller behöver man hjälp?
Steg 5: Välj den lösningen som är bäst, det kan även vara en kombination av flera lösningar
Steg 6: Agera utifrån den valda lösningen
Steg 7: Utvärdera
 
Det bästa är att göra allt detta på papper så att man har det tydligt framför sig. Har man inget papper eller ingen mobil att skriva på går det att göra den i huvudet men det är bäst och blir mer konkret om man skriver ner det. När man gjort det ett tag blir det mer naturligt och nu gör jag den sällan så här rakt upp och ner men jag använder tankesättet i huvudet och löser problem så. Tror jag skulle må bra av att sätta mig ner och skriva lite ibland också inför svåra situationer men jag har fått till ett ganska så naturligt problemlösande i och med mycket övning.
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Tack, det var hjälpsamt. Ska se om jag kan anpassa förslagen till min egen situation. Vad rekommenderar de dock om lösningen ligger utanför ens egna händer? Jag menar om man måste t ex vänta på andra människors beslut? Antar att man måste bara använda distraktion, vilket jag förstår, men det är jätte svårt att stå ut och distrahera sig med andra saker hur länge som helst... kanske i flera veckor eller ännu längre..och särskilt när man saknar ork.

Svar: Allt jag skriver är ju inte från Capio exakt utan det är min tolkning av det. Det är alltid mina egna tankar jag skriver ner, mina ord och mina listor. Just problemlösningen och metoderna är ju dock så som dom arbetar där. När det gäller att vänta och stå ut tror jag det handlar om acceptans, att det inte finns något du kan göra för att påverka resultatet utan att du helt enkelt måste finna dig i tanken på att vänta. Hur tufft det än är finns det inget du kan göra för att få det att gå snabbare. Det bästa du kan göra är att se till att du är i ett så pass bra skick att du kan ta till dig en behandling. Det vill säga inte falla i fällan att dra ner på maten för att du vill ha lite "marginaler" när du börjar en behandling eller för att du är rädd för att vara störst. Det är tankesätt som ska bort,bort, bort för dom leder en åt fel håll. Använd tiden till att själv försöka öka på maten, dra ner på ev. aktivitet, utmana dig med mat du egentligen tycker är god men kanske inte vågat äta.
lilliskutt.blogg.se

#2 - - Anonym:

Jag har en fråga angående matschemat på capio. Tex till frukost hur mycket flingor/musli gäller? Och är det samma mängd till kvällsfika? Tacksam för svar😊

Svar: Flingor är 2 dl och musli 1 dl, det är samma oavsett frukost eller kvällsmål. Mängderna vet jag sen förra gången jag var där för på Kliniken nu så har dom slevar istället för mått men dom rymmer lika mycket :)
lilliskutt.blogg.se

#3 - - Anonym:

Jättebra inlägg! Jag vill så gärna ha hjälp men tyvärr får jag inget mer så psykiatrin anser att jag är för sjuk och slutenvård vägrar ge hjälp när jag är inlagd. Jag vill ha hjälp med tankarna och få tekniker men det är inget som finns..skulle vara intressant och hjälpsamt om du ville skriva mer om det olika behandlingar som varberg använder sig utav.

Svar: Det är KBT- E som är grunden där men när jag kom dit var det mer renodlad KBT så jag har fått båda och. Och dom andra gångerna jag varit där (2008- 2009 och 2010 ) så var det helt annorlunda så mycket har förändrats och jag har inte heller hunnit vara med på allt nytt dom har. Är det något särskilt du vill veta? Liknande inlägg som det här om hur man kan jobba med saker på egen hand eller något annat?
lilliskutt.blogg.se

#4 - - Anonym:

Ja gärna inlägg detaljerat om de olika behandlingsformerna. Tex hur man ska tänka, tips på sjukgymnastik övningar, ja typ allt som man jobbar med där. Hade varit väldigt hjälpsamt. Kramar

Svar: Det finns inte kvar någon sjukgymnastik eller basal kroppskännedom, dom har skalat av konceptet och arbetar bara utifrån KBT-E. Det som erbjuds är frivillig yoga en gång i veckan. Sen är det arbetsgrupper och föreläsningar, samtal med enskild behandlare och teamkonferens med behandlare, läkare, sjuksköterska och personal från den enhet man är på. Det var jag aldrig med på för det började precis i slutet så jag och psykologen träffades som vanligt 2 ggr/vecka. Det andra du ber om med tips och sånt kommer automatiskt i många av mina inlägg. Ägnar alltid tid åt ett par sådana i veckan :)
lilliskutt.blogg.se

Upp